ADOPCJA AFRYKAŃSKICH SZKÓŁ

Od kilku lat nasza szkoła współpracuje z Fundacją Humanitarną Redemptoris Missio z Poznania. W ramach współpracy wysyłaliśmy „opatrunek na ratunek”, „okulary dla Afryki”. W tym roku szkolnym wraz z nauczycielami podjęliśmy decyzję, że zaadoptujemy szkołę na odległość. Okazało się, że roczny koszt utrzymania adopcji to 100 zł, w związku z tym zaadoptowaliśmy dwie szkoły: pierwsza znajduje się w RPA a druga w Kamerunie.

Pieniążki na adopcję przekazali nauczyciele, który w październiku 2020 roku zakupili wykonane przez uczniów karykatury z okazji Dnia Nauczyciela. Kolejna wpłata na te szkoły musi być przekazana do końca wakacji. Gdyby, ktoś z rodziców lub uczniów chciał wesprzeć naszą adopcję zachęcamy do kontaktu z panią Matłosz lub panią Słabicką.

 Aby przybliżyć naszym uczniom idee adopcji oraz kolegów z afrykańskich szkół przy wejściu głównym do szkoły powstała wystawa AFRYKA. Wiem, że nie każdy może ją oglądnąć, dlatego zapraszamy do lektury na naszym FB oraz stronie szkoły.

„Edukacja to najpotężniejsza broń jakiej możesz użyć, aby zmienić świat”

Nelson Mandela

 Republika Środkowoafrykańska, to jeden z najbiedniejszych krajów świata. Długotrwała wojna, niestabilna sytuacja polityczna, fatalny stan gospodarki i braki w infrastrukturze spowodowały, że 45% mieszkańców nie umie czytać i pisać. Rebelie panujące w kraju w ostatnim dziesięcioleciu spowodowały śmierć kilkuset tysięcy ludzi. W tak dramatycznym otoczeniu pracują siostry ze zgromadzenia Sióstr Pasterzanek. W Ngaoundaye, niewielkim mieście na terytorium RPA misjonarki walczą z analfabetyzmem prowadząc szkołę dla miejscowych dzieci. Słaby stan techniczny budynku, brak przyborów szkolnych i wyposażenia, a przede wszystkim trudności w gromadzeniu pieniędzy na bieżące wypłaty dla nauczycieli, to tyko niektóre z problemów placówki. Podobna szkoła objęta programem adopcji szkoły znajduje się w Kamerunie w miejscowości Abong –Mbang. Jest prowadzona przez siostry ze Zgromadzenia Sióstr Duszy Chrystusowej. Sytuacja dzieci uczących się w szkołach jest tak trudna, że często darmowy posiłek zjedzony w szkole jest jedynym jaki spożywają w ciągu całego dnia. Najważniejszy jest fakt, że dzieci mogą się kształcić. W szkole uczą się wielu przydatnych rzeczy. Dzięki regularnym zajęciom podopieczni mają szansę nie tylko zdobyć wiedzę z zakresu rachunków, czytania i pisania, ale również poznają podstawowe zasady higieny, zdrowego trybu życia, prawidłowego odżywiania oraz kształtują pozytywne postawy społeczne. W szkołach objętych tym programem potrzeba niemal wszystkiego, dlatego tak ważne jest każda pomoc.

 

Na czym polega adopcja szkoły?

Członkowie klubu adopcyjnego zobowiązują się wesprzeć raz do roku kwotą 100 zł na edukację afrykańskich dzieci.

Kto może zostać członkiem Klubu adopcyjnego?

Każdy, mogą być nimi indywidualne osoby, firmy, grupy przyjaciół lub szkoły.

Co oferujemy w zamian?

Uśmiech dziecka, świadomość, że pomogło się komuś zmienić życie, dyplom uznania, coroczne relacje z wydarzeń szkolnych, a przede wszystkim wielką satysfakcję, że wyciągając rękę do swego bliźniego można naprawdę zmienić jego życie.

   
   

 Otrzymaliśmy list z podziękowaniami za wsparcie od naszych podopiecznych ze szkoły w Abong Mbang w Kamerunie - Przeczytajcie koniecznie

 Po przerwie świątecznej naukę w szkole rozpoczęliśmy 4 stycznia. Było trochę obaw o to jak długo szkoły będą otwarte. Musimy dostosować się do wymogów państwowych i ogólnoświatowych z powodu pandemii.
Przeżyliśmy cudowne Święta Bożego Narodzenie. Najpierw była dziękczynna Msza Święta za pierwszy okres nauki oraz naszych darczyńców. Z racji dłuższego rozstania na przerwę świąteczną zrobiliśmy loterię fantową. Dla dzieci była, to wspaniała zabawa, bo każdy los wygrywał. Nagrody to pluszaki otrzymane z Polski. Tym bardziej przykro, że wstrzymano wysyłkę paczek z Polski, bo wszystkie zabawki się skończyły. Ufamy Bogu ze coś się poprawi.
Przy okazji pragniemy podziękować wszystkim za modlitwę i każde wsparcie materialne. Dzięki Wam Kochani Przyjaciele nasza szkoła może się rozwijać i wspierać dzieci w edukacji.W ostatnim czasie ukończyliśmy budowę części administracyjnej. Według opinii otoczenia mamy najlepszą szkołę w mieście. HUUURA !!!

To również Wasza zasługa. DZIĘKUJEMY !!!!

Pozdrawiamy i zapewniamy o modlitwie

Sr Alicja

 

W załączeniu przesyłam list od Siostry Barbary Samborskiej dyrektorki szkoły z Republiki Środkowoafrykańskiej

 Pokój i Dobro,
Pozdrawiamy gorąco z Republiki Środkowej Afryki!
Bardzo serdecznie dziękujemy za modlitwę i Waszą pomoc. Dzięki Bożej Opatrzności na razie u nas, na północy, w Ngaoundaye sytuacja jest stabilna I cieszymy się pokojem. Dzięki temu możemy spokojnie prowadzić wszystkie aktywności, a przede wszystkim dzieci mogą uczęszczać do szkoły. W tym roku szkolnym mamy 10 klas, 526 uczniów czyli średnio po 52 dzieci w każdej klasie. Dzieci z radością chodzą do szkoły, niektórzy pieszo pokonują codziennie 8 km w jedna stronę. Muszą już ok 6.00 wychodzić z domu, żeby być na 7.30 w szkole. Także organizujemy zajęcia po południu, w tym miesiącu mamy normalne lekcje. Chcemy w ten sposób odrobić zaległości z poprzedniego roku.

Prosimy o modlitwę, żeby nie doszło do żadnych walk u nas. A sytuacja jest niepewna. Jesteśmy w rejonie gdzie rebelianci mają władzę i jak na razie żyją pokojowo z mieszkańcami. Wiadomo jednak, że to może się zmienić z godziny na godzinę. W obecnym czasie kiedy zaczęli prowadzić walki w niektórych miastach nie wiemy co może nastąpić. Cieszymy się obecna chwilą i próbujemy ja wykorzystać jak najlepiej. U nas teraz jest pora sucha, czyli mamy ciepło bez deszczu ale są jeszcze dosyć zimne noce dlatego w styczniu bardzo dużo dzieci spóźnia sie na lekcje. Wydawałoby się to nie do pomyślenia, bo zimno tu jest jak temperatura spada do dwudziestu paru stopni, ale patrząc na różnice temperatur to jest dużo. Bo w dzień mamy na razie trzydzieści parę stopni. Kurzu w powietrzu też jest dużo, jest jak mgła, czasami jest nawet do 1 m widoczność, bardzo rzadko, ale się zdarza.

Pozdrawiamy jeszcze raz bardzo gorąco, polecamy się modlitwie.
Z darem modlitwy dzieci, nauczyciele i ss Pasterzanki

 K. Matłosz, D. Słabicka,
  A.Mielnik-Chudzia, A. Franczak-Bodziona,
L. Jamróz-Mańczak, K. Stępień, J. Górnicka